Amazon FBA – co to jest i jak z niego korzystać?

Amazon FBA,

Amazon – wielka platforma dla kupujących, jak i dla sprzedawców, dająca możliwość dokonywania transakcji na całym świecie. Czy jest to przesadzona opinia dotycząca Amazona? Mimo że możesz spodziewać się teraz nieco innej odpowiedzi – to rzeczywiście prawda. Amazon to szereg możliwości, które powoli przed wami otworzę (Co to jest Amazon?).


Co oznacza dziwny skrót FBA?

Amazon FBA oznacza po prostu Fulfillment by Amazon. Oczywiście nic wam to jeszcze nie wyjaśnia, a rozwiązanie tej zagadki jest naprawdę proste. To możliwość sprzedawania swoich produktów na całym świecie, ograniczając te wszystkie konieczne standardowe ruchy, jak np. otworzenie własnej strony, samodzielne promowanie produktów czy ich pakowanie, nadawanie oraz wysyłka.


Dzięki FBA omijasz konieczność samodzielnej wysyłki

Bez wątpienia, jedną z najważniejszych zalet FBA jest oddelegowanie całej logistyki firmie Amazon. Co to oznacza w praktyce? Otóż to nie ty będziesz musiał dokonywać żmudnego pakowania i wysyłania zakupionych produktów do swoich klientów. Zrobi to za ciebie Amazon. W pierwszej kolejności musisz dostarczyć do jego magazynów swój asortyment, gdzie będzie składowany. Co ważne, Amazon bierze na siebie dodatkowo odpowiedzialność za reklamacje i zwroty, co jest najczęstszą zmorą sprzedawców. Zabiera im cenny czas, przez co nie mogą zarabiać.


Współpraca z Amazon i prestiż

Co zyskujesz oddając swoje produkty w ręce Amazona? Bardzo wiele, ponieważ niejako podpinasz się pod tę najbardziej znaną na świecie markę i korzystasz z ich renomy. Zdecydowana większość klientów nawet nie wie, że kupowany przez nich produkt w rzeczywistości jest twoim towarem, a nie produktem Amazonu. Zyskujesz więc wiarygodność i głębokie zaufanie, na które pracowałeś latami nie ty, ale sam Amazon.


Darmowa przesyłka

Amazon FBA oferuje także niezwykle interesującą usługę Prime. I jest to bezwzględnie najbardziej wyróżniająca się zaleta podczas dokonywania zakupów. Dlaczego? Ponieważ Prime to darmowa i szybka przesyłka. Dziś zdecydowana większość klientów poszukuje możliwości bezpłatnej dostawy. Nierzadko to właśnie taka opcja przesądza o zakupie. Jeśli byłbyś samodzielnie działającym przedsiębiorcą ze swoją stroną internetową lub sklepem, sporo czasu zajęłoby ci dochodzenie do momentu, w którym mógłbyś zaoferować swoim odbiorcom całkowicie darmową przesyłkę i zwrot.


Amazon FBA to też wyzwanie

Poza wszelkimi zaletami tej usługi, można wymienić także kilka jej wad. Amazon nie współpracuje z ludźmi, którzy nie przykładają się do swojej pracy. Może się więc zdarzyć, że zbyt późne udzielenie klientowi odpowiedzi na zadane przez niego pytanie będzie oznaczać zablokowanie twojego konta sprzedażowego. Tutaj liczy się więc pełen profesjonalizm oraz fachowe podejście do transakcji. Kolejnym minusem bywa brak możliwości ingerowania w ewentualne chęci zwrotu czy reklamację. Nie masz bezpośredniego kontaktu z klientem i nie będziesz w stanie się z nim porozumieć w razie gdy zrezygnuje z zakupu. W żaden sposób nie przekonasz go do zmiany zdania. Konsultanci Amazona nie starają się ingerować w powody zwrotu towaru, a po prostu automatycznie przyjmują wszelkie prośby klientów.


Opłaty Amazon FBA

To chyba największa wada systemu, ale trudno było się spodziewać, aby Amazon oferował nam tak interesującą usługę za darmo. Też musi przecież na tym zarobić, szczególnie że udostępnia nam powierzchnie magazynowe, gdzie przechowuje także twoje produkty, a to samo w sobie sporo dziś kosztuje. Opłaty mogą się jednak okazać dość duże, jeśli jesteś dopiero początkującym sprzedawcą, a twoja prowizja z oferowanych przez ciebie produktów nie należy do wysokich. Trzeba więc dobrze przemyśleć czy ten system będzie dla nas wygodny, aczkolwiek na pewno daje on spore możliwości rozwoju i nie ogranicza naszej sprzedaży do lokalnego rynku. Współpraca z Amazon nie będzie łatwa i trzeba się jej nauczyć, ale wielu sprzedawców bardzo ją sobie ceni i zarabia w ten sposób krocie.