Co się sprzedaje w internecie?

w co inwestować

Branża E-commerce to jedna z najbardziej rozwojowych gałęzi handlu. Jak podaje Gemius w najnowszych badaniach już 56% Polaków robi zakupy w internecie i jest to wzrastający trend. Niższe koszty obsługi sklepów internetowych w porównaniu do oddziałów stacjonarnych sprawiają, że wiele firm redukuje sklepy fizyczne do postaci punktów informacyjnych, by swoimi towarami podbijać sieć. Sprzyjające trendy sprzedaży online motywują również małych producentów, którzy do niedawna ignorowali ten kanał sprzedaży. W niejednej głowie rodzi się więc pomysł handlu w sieci, lecz chwilę później przychodzi refleksja: Co najlepiej sprzedaje się w internecie? I jaki asortyment wybrać, aby zarobić?

 

Mydło i powidło – czy im więcej kategorii, tym lepiej?

Mogłoby się wydawać, że im większa liczba kategorii w sklepie, tym pokaźniejsza szansa na sprzedaż. Prawda jest taka, że multibranżowa oferta dobrze się sprawdza w serwisach aukcyjnych oraz porównywarkach cen. Jeśli zaś chodzi o sklepy internetowe, to zdecydowanie lepiej funkcjonują te wyspecjalizowane w wąskiej dziedzinie. Klienci doceniają sklepy specjalistyczne, których obsługa doskonale orientuje się w swojej niszy i oferuje pomoc w doborze szukanego produktu.

 

Sklepy napędzane pasją

Nie od dziś wiadomo, że w życiu zawodowym najlepiej robić to, co się lubi. Aby wybrać produkty do sklepu internetowego, warto przyjrzeć się swoim pasjom. Jeśli lubimy np. wędkować, to może sklep wędkarski będzie dobrym rozwiązaniem? Trzymając się przykładu, zapaleni wędkarze sporą część wolnego czasu poświęcają swoim zainteresowaniom. Setki stron przeczytanych artykułów branżowych, obejrzane programy telewizyjne lub testy sprzętu dają solidne podstawy doradzania mniej doświadczonym wielbicielom wędkarstwa. Są więc doskonałą podstawą profesjonalnego prowadzenia swojego biznesu. Fachowa wiedza będzie nieodzowna podczas koniecznych zabiegów marketingowych. Któż lepiej określi słowa kluczowe przy sprzedaży np. spławika na Karpia, jak nie wędkarz? Tylko osoba znająca branżę, oprócz oficjalnych nazw produktów potrafi podać także te używane w mowie potocznej, czasem będące w obiegu częściej, niż pojęcia oficjalne. Wędkarz, motocyklista czy też majsterkowicz z własnego doświadczenia będą lepiej wiedzieli, co należy wpisać w przeglądarkę internetową szukając określonych akcesoriów.

Fachowa wiedza może się też przydać do redagowania branżowego bloga będącego dodatkiem do sklepu.

 

Narzędzia

Jeśli z jakichś powodów nie potraktujesz swoich pasji jako motoru napędowego dla sklepu i nadal zastanawiasz się, co się dobrze sprzedaje, to możesz szukać oparcia w programach analitycznych oraz statystykach. Masz możliwość wejścia w najbardziej rozpoznawalny marketplace w Polsce, jakim jest Allegro i wykonania małego rekonesansu bez żadnej wiedzy informatycznej. Po prostu wybierz Kategorię np. Elektronika, następnie podkategorię np. Fotografia. Ustaw sortowanie wg największej popularności. Rezultat może Cię zaskoczyć. Jeśli spodziewałeś się, że na pierwszym miejscu w sekcji Fotografia będzie mega popularny aparat fotograficzny, to jesteś w błędzie. Okazuje się, że najwięcej sprzedanych ofert wiąże się z wywoływaniem zdjęć i drukowaniem odbitek. Jest to dobry przykład, który uświadomi Ci, że jeśli nie masz pomysłu na produkt, to może masz do zaoferowania usługę?

Powtarzając czynność w wielu kategoriach będziesz miał pogląd na to, co najlepiej sprzedaje się w Polsce, bo Allegro to bez wątpienia największy e-commerce w naszym kraju.

Aby dokładniej analizować branże sprzedażowe możesz posłużyć się dostępnym za darmo narzędziem Google Trends. Google to potentat, jeśli chodzi o wyszukiwanie treści w internecie. Pozytywną stroną jest to, że zupełnie za darmo daje nam dostęp do tak obszernego materiału analitycznego. W czasie rzeczywistym możemy sprawdzać czego poszukują użytkownicy internetu, porównywać frazy kluczowe i wybierać najbardziej rentowne. Całą analizę przeprowadzamy w rozbiciu na geolokalizację, przedziały czasowe i wiele innych.

Ruch sprzedażowy w serwisach aukcyjnych da się monitorować poprzez płatne programy. Do analizy Allegro z powodzeniem korzystam z Trade Watch, do Amazona m.in. Jungle Scout – ale to dłuższy temat na inny wpis.

 

Statystyki

Podczas gruntownej analizy przydadzą się też rzetelne statystyki. Jeśli chodzi o analizę sprzedaży e-commerce bez wahania mogę Ci polecić publikację Gemiusprekursora w dziedzinie badania internetu w Europie.

W najnowszym raporcie za rok 2018 dostajemy „na tacy” wykaz kategorii, w których najchętniej kupujemy przez internet:

  • odzież, dodatki, akcesoria – 64% ankietowanych deklaruje, że dokonało zakupu w tej kategorii w ciągu ostatniego roku
  • książki, płyty, filmy 54%
  • bilety do kina / teatru 51%
  • obuwie 44%
  • kosmetyki / perfumy 43%
  • sprzęt RTV / AGD 37%
  • podróże, rezerwacji 37%
  • odzież sportowa 36%
  • telefony, smartfony, tablety, akcesoria GSM 32%
  • sprzęt komputerowy 29%
  • artykuły dziecięce / zabawki 29%
  • multimedia (aplikacje, audiobooki) 29%
  • samochody i części samochodowe 28%
  • gry komputerowe 26%
  • meble i wystrój wnętrz 25%
  • produkty farmaceutyczne 24%
  • oprogramowanie komputerowe 21%
  • biżuteria 21%
  • produkty spożywcze 19%
  • ubezpieczenia 17%
  • artykuły budowlane i wykończeniowe 16%
  • artykuły dla kolekcjonerów 11%

Można domyślać się, że w najbardziej popularnych kategoriach i konkurencja jest większa. Co za tym idzie walka o klienta jest trudniejsza.

 

Czucie i wiara czy szkiełko i oko?

Z jednej strony twarde analizy i statystyki, z drugiej realizowanie się w pasji. Czym się kierować podczas zakładania sklepu internetowego? Najlepiej byłoby znaleźć złoty środek. Myśląc o swoim biznesie wyłącznie jako o pasji, możemy nieopacznie przeoczyć zarobkowanie. Jeśli z kolei trafisz w dochodową branżę, a nie będziesz czuł się w niej swobodnie, stracisz ochotę na rozwijanie wiedzy, a Twoje motto będzie brzmiało: Byle do piątku… Tak nic nie zwojujesz.

Życzę Ci powodzenia w poszukiwaniu złotego środka.