Recenzje (reviews) produktów na Amazonie

reviews na Amazon

Opinie na temat produktów czy sprzedawców mają bardzo ogromne znaczenie w sprzedaży internetowej. Posiadanie samych pozytywnych recenzji jest jednym z najlepszych sposobów na zyskanie prestiżu i autorytetu, a nade wszystko maksymalne zwiększenie zysków. Często to jedyna droga do klientów. Oczywiście, to zjawisko ma miejsce w Amazonie, ale nie tylko, ponieważ każdy sklep internetowy, niekoniecznie tak duży jak platforma Amazon, buduje swoją sprzedaż, dzięki autentycznym opiniom klientów.

Jeśli dany produkt nie ma reviews, czyli recenzji, to ciężko będzie go sprzedać? I tak, i nie. Zawsze lepiej sprzedają się te towary, które zostały już ocenione przez klientów i mają choćby jedną gwiazdkę. Nie oznacza to jednak, że produkty bez żadnej opinii nie mająszansy. Przecież te pięciogwiazdkowe także kiedyś nie miały ocen.


Zdobywanie reviews

Niestety, produkty bez reviews mają mniejsze szanse na zakup. Kiedy rozpoczynamy sprzedaż danego produktu, powinien mieć choćby 3-5 reviews. Najlepszym sposobem na zdobycie pierwszych reviews są znajomi, którym polecimy kupić nasz produkt, a następnie wystawić o nim opinię. Konieczne jest jednak trzymanie się zasad, aby Amazon nie spostrzegł się, że odbyło się to w troszkę”naciągany” sposób. Kupujący nie mogą być naszymi znajomymi na Facebooku, a adres zamieszkania w żaden sposób nie może się pokrywać z twoim, nie wspominając już o nazwisku. Nie wolno mu także kiedykolwiek wcześniej korzystać z twojego domowego Wi-fi. Ponadto, trzeba bardzo naturalnie zainicjować wysłanie linka do znajomego. Powinno się to odbyć za pośrednictwem e-mail, a nie poprzez np. Messenger. Na koniec, poinstruujmy znajomego, żeby wystawił review dopiero kilka dni po obiorze przesyłki. Nierzadko ludzie pomagają sobie nawzajem i organizują się w grupach, kupując swoje produkty tylko dla reviews, pod warunkiem późniejszego zwrotu pieniędzy za towar.


Autorespondery

Amazon stosuje różne sposoby zachęcania klientów do wystawiania opinii o produkcie czy sprzedawcy po zakończeniu transakcji. Jednym z nich jest możliwość wysyłania do klientów autoresponderów z prośbą dokonania recenzji. W centralnym panelu sprzedawcy ustawiamy tekst, jaki ma być rozsyłany do naszych odbiorców. Amazon nie godzi się jednak na takie formułowanie e-maili, które natychmiast sugerują pozytywną ocenę produktu. Należy być bowiem neutralnym, a wiadomość ma zawierać wyłącznie prośbę dotyczącą wyrażenia jakiejkolwiek, a zatem subiektywnej recenzji. Jeśli nie chcemy wyjść na desperatów, to starajmy się nie wysyłać zbyt dużo ponagleń do wystawienia oceny czy próśb kierowanych do klientów, ponieważ zwykle przynosi to odwrotny skutek. Ludzie dzielą się na tych, którzy chętnie wystawiają opinię w internecie i tych, którzy przeważnie tego nie robią, więc trzeba to zaakceptować.


Co to jest insert?

Najprawdopodobniej, Amazon dysponuje algorytmami szpiegującymi Facebook, dlatego pod żadnym pozorem nie można kontaktować się przez Messenger ze znajomymi w celu wysłania linku do produktu lub wystawienia rewievs. Podobnie, jak już zostało wspomniane, nie wolno sugerować klientom, jaką ocenę powinni nam zostawić. To wszystko jest ściśle kontrolowane przez Amazon, a złamanie zasad może poskutkować kłopotami i zablokowaniem sprzedaży naszego asortymentu. Amazon nie kontroluje jednak zawartości paczek z towarem, jaki wysyłamy do klientów. Spróbujmy to więc wykorzystać, wkładając tam ulotkę zapraszającą do wystawienia oceny. To tak zwany insert. Trzeba jednak zaprojektować go zgodnie z zasadami Amazon, w razie gdyby odbiorca zechciał donieść o naszych praktykach. Pamiętajmy więc, aby nie sugerować oceny na przykład poprzez grafikę zaraz pod ilustracją produktu obrazującą kilka gwiazdek itp. Zachęcajmy klientów w inny sposób, choćby poprzez zaoferowanie 10 % zniżki na kolejny produkt. Nie zapominajmy też poprosić o e-mail do bezpośredniego kontaktu z klientem, ponieważ Amazon nam tego nie udostępni, a poprzez pocztę elektroniczną mamy szansę przypomnieć zadowolonemu odbiorcy o wystawieniu reviews.