Import z Chin – czy potrzebny jest numer EORI?

Co to jest EORI?

Nowinki informatyczne oraz telekomunikacyjne na dobre zagościły w naszym życiu. Świat „się kurczy”, a my coraz chętniej sięgamy w odległe zakątki świata w poszukiwaniu konkurencyjnych nisz. Jeśli nasze zakupy na rynkach wschodnich nie są okazjonalne, a sprowadzonymi towarami chcemy obracać w UE, musimy uzyskać numer EORI.

Coraz chętniej kupujemy z Azji

W ostatnich latach niesłabnącą popularnością cieszą się strony internetowe, na których możemy dokonać zakupów w Azji. Liderami w tym segmencie są AliExpress oraz Amazon, które z roku na rok umacniają swoją pozycję. Miliony produktów kusi potencjalnych nabywców, a długi czas oczekiwania na dostawę rekompensuje atrakcyjna cena.


Czy kupując na AliExpress muszę zapłacić VAT i cło

Do niedawna mało kto zdawał sobie sprawę, że cena, którą uregulowaliśmy azjatyckiemu sprzedawcy, nie jest kompletna i musimy zapłacić jeszcze Vat oraz Cło. Dostawcy często „pomagają” swoim klientom w zwolnieniu z Vat-u, oznaczając przesyłkę jako „gift” lub deklarując wartość poniżej 22 euro. Jak informuje Ministerstwo Finansów, takich praktyk nie można uznać za podstawę do zwolnienia z podatku Vat, ponieważ wyżej wymienione limity nie mają zastosowania w polskich przepisach.


Jeśli kupuję okazjonalnie, czy muszę mieć EORI?

W rezultacie wiele przesyłek ląduje na oddziałach celnych, a adresaci zamiast zamówionego np. zegarka, dostają wezwania do wszczęcia procedury celnej. Jeśli często dokonujemy zakupów i sprowadzamy pojedyncze sztuki na własny użytek, nie musimy wyrabiać sobie numeru EORI. Do odprawy celnej nabytego towaru wystarczą:Potwierdzenie zakupu towaru – najczęściej będzie to screen zakupu na portalu internetowym. Im więcej informacji zawiera dokument, tym lepiej. Nazwa, wartość oraz koszt transportu produktu to podstawa. Ponadto dane stron i data.

Potwierdzenie zapłaty – zwyczajnie wygenerowane z systemu bankowości internetowej. Ważne, aby tytuł zapłaty jednoznacznie wskazywał konkretną transakcję.

W miejsce numeru EORI wstawia się informację na temat importu przez osobę fizyczną.

Jeśli jednak robimy dużo zakupów z Azji i chcemy sumiennie rozliczać się jako osoba fizyczna, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby taki numer uzyskać. Kompleksowe informacje jak krok po kroku tego dokonać zamieszczone są na stronie Krajowej Administracji Skarbowej


Co to jest EORI? Jak uzyskać EORI dla firmy?

Wspólnotowy System Rejestracji i Identyfikacji Podmiotów Gospodarczych (z ang. Economic Operators’ Registration and Identification), to element tworzonego w Europie programu na rzecz cyfryzacji administracji celnej.

Handel towarami dopuszczonymi do obrotu na terenie UE nie wymaga uzyskania przez przedsiębiorcę numeru EORI. Muszą się natomiast o niego postarać podmioty gospodarcze oraz przedsiębiorcy chcący importować towary (głównie z Azji). Powinni się jednorazowo zarejestrować do systemu EORI i uzyskać indywidualny numer, którym będą się posługiwać podczas wszystkich procedur celnych.

O tym, jakie dokumenty są potrzebne i co trzeba zrobić, aby firma otrzymała EORI można przeczytać na stronie Krajowej Administracji Skarbowej.

Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania w tej sprawie znajdują się pod linkiem: EORI – najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Pamiętajmy, że wydanie numeru nie musi nastąpić z dnia na dzień, dlatego ubiegajmy się o niego z wyprzedzeniem, aby podczas pierwszej transakcji takowy numer już posiadać.


Jak wygląda numer EORI?

Kombinacja znaków w numerze EORI nie jest przypadkowa. Dwie pierwsze litery to identyfikator kraju, np. PL (dla Polski), następnie numer NIP, którym posługuje się przedsiębiorca. Trzecia sekwencja cyfr bądź cyfr i liter nadawana jest przez system i często jest to fragment numeru REGON przedsiębiorcy.


Agencje Celne służą pomocą

Często firmy handlujące w UE, widząc potencjał towarów z Azji, postanawiają sprowadzać je do kraju. Z doświadczenia wiem, że procedury związane z pierwszym importem mogą przyprawić o zawrót głowy, a przecież zależy nam na sukcesie i powodzeniu całego przedsięwzięcia. We wcześniejszych materiałach pisałem o delegowaniu zadań w ecommerce i warto skorzystać z tego przy omawianym zagadnieniu. Jeśli nie wiemy, jakie dokumenty będą potrzebne, a myśl o wypełnianiu deklaracji celno-skarbowych powoduje ciarki na plecach, skorzystajmy z pomocy fachowców. Agencje celne znajdują się w większości miast. Wystarczy wpisać w Google frazę: Agencja cela + miasto, aby otrzymać wybór firm deklarujących takie usługi w Twojej okolicy.

Kompetentne osoby pomogą w zebraniu potrzebnych dokumentów (produkty importowane muszą spełniać normy bezpieczeństwa i posiadać stosowne certyfikaty, np. CE). Poinstruują jakie dane powinny znajdować się na fakturze (o chińskich fakturach w excell pisałem wcześniej). Agencje celne wypełnią SAD (wniosek o wszczęcie postępowania celnego) do naszego importu i będą reprezentować firmę w danej sprawie przed Urzędem Celnym.

Każdy przedsiębiorca liczy się z kosztami, jednak samodzielne zajmowanie się czymś, o czym mamy niewielkie pojęcie, może mieć negatywne skutki. Nauka na własną rękę i przekopywanie stert informacji w Internecie, które często są już nieaktualne, to strata czasu, a ten zawsze można zamienić w pieniądz. Wydaje mi się, że lepiej zapłacić specjalistom, dla których SADy, listy przewozowe czy świadectwa pochodzenia towaru są codziennością. Agencja celna, jaka poprowadzi nas za rękę podczas pierwszego importu, daje nam bezcenną lekcję, co i jak musi być załatwione. Jeśli chcemy oclić następne towary już na własną rękę, korzystajmy z dobrych praktyk Agencji Celnej. Bądźcie pilnymi uczniami, notujcie informacje, dopytujcie. Zbudowanie efektywnego schematu ułatwi Wam kolejne importy.