Co to jest nisza i jak wybrać niszę na Amazonie?

jak wybrać niszę na Amazonie

Amazon trafia do 300 milionów klientów z całego świata. Wyobraź sobie, że może pozyskasz choćby niewielu z nich oferując swoje produkty, a już staniesz się pokaźnym sprzedawcą. To dzięki ogromnemu zasięgowi, jaki gwarantuje nam Amazon. Oczywiście, ma on swoje za uszami, ponieważ wyśrubowane regulaminy i zasady sprawiają, że trzeba się mieć na baczności i robić wszystko dokładnie tak, jak oczekuje tego od nas Amazon, ale przecież zapewnia nam w zamian zarobkowanie i to niemałe. Czy więc można się na niego dąsać?

Co rozumieć przez niszę?

Nisza, zgodnie ze swoją marketingową definicją jest takim obszarem rynku, na którym jak w soczewce skupiają się klienci. Można ich potraktować zbiorczo, ponieważ łączą ich te same zainteresowania, identyczne potrzeby i wymagania, na które my–sprzedawcy musimy odpowiedzieć. Zwykle jest to najtrudniejszy krok w drodze do niezależności finansowej i swojego biznesu. Znalezienie oryginalnego pomysłu i niszy, do której uda nam się trafić. Polega to więc w dużym skrócie na skierowaniu własnej oferty sprzedażowej dokładnie tam, gdzie najbardziej będzie ona potrzebna. Trzeba więc myśleć kategoriami klientów, przeszukać internet w celu wykonania analizy, na czym jeszcze da się zrobić biznes. Nisza sprzedażowa dotyczy szerokiego rynku e-commerce, ale łatwo można sobie ją skopiować na platformę Amazon, gdzie też należy znaleźć własną niszę sprzedażową, bo w przeciwnym wypadku nie zdołalibyśmy się oprzeć naporowi konkurencji. Z zasady więc nie wchodźmy w coś, co jest bardzo powszechne, jak np. popularne produkty, dostępne na każdym kroku.

Czy warto konkurować z Amazonem?

Nie poleca się uruchomiać sprzedaży w niszy, która opanowana jest przez Amazon. Przykładem jest tu Amazon Basic. W tej kategorii bardzo trudno jest się wybić na pierwsze pozycje, ponieważ Amazon nie ma zamiaru oddawać berła. Zresztą nie bylibyśmy raczej w stanie, gdyż to Amazon ma podpisane atrakcyjne umowy z producentami towarów z różnych krajów, a jako że sprzedaje dużo, to może niemal dowolnie regulować ceny. Staraj się więc omijać niszę zagospodarowaną już przez samego Amazona. Szukajmy zatem takich produktów, które Amazon posiada w nieznacznej ilości, np. 1-2. wówczas mamy duże szanse traktować go jak jednego z nas.

Który rynek wybrać?

Amazon to platforma oferująca swoje produkty na całym świecie. Z tego względu także i ty możesz wybrać klientów, do których skierujesz swój towar. Może to być rynek amerykański, który ma największą liczbę odbiorców, aczkolwiek jak to zwykle bywa, panuje tu spora konkurencja. Da się jednak ugrać swoje, nawet jeśli nie trafimy do ogromnej rzeszy odbiorców z racji tego, że jest to naprawdę pokaźny rynek. Szukajmy swojej niszy oferując oryginalne i niebanalne produkty, którymi rynek amerykański nie został jeszcze doszczętnie przesycony.

Warto otworzyć się też na klientów brytyjskich, ponieważ gdy już uda się nam znaleźć swoją niszę, wówczas potrzeba troszkę czasu, aby zaczęło się w niej robić ciasno, a przez ten moment zarabiamy! Jest to drugi co do wielkości rynek sprzedażowy. Kolejny to oczywiście rynek niemiecki, pod względem dynamiki rozwijający się dokładnie tak samo, jak rynek angielski. Tu jest jakaś nadzieja, ponieważ dużo łatwiej jest znaleźć swoją niszę sprzedażową. Pozyskamy tu naprawdę sporą ilość kupujących, a podaż bywa nawet niewystarczająca. Początkującym sprzedawcom poleca się zacząć od rynków europejskich. Otwierając się na Wielką Brytanię mamy możliwość porozumiewać się po angielsku, natomiast na rynku niemieckim będzie to oczywiście język niemiecki, a ten sposób komunikacji jest nieco rzadszy. Oba rynki różnią się oczywiście walutą, w jakiej będziemy zarobkować. Plusem jest także podobny system podatkowy, ze względu na obecność w Unii Europejskiej. Sytuacja może się jednak zmienić z okazji Brexitu w UK, ale konkretny obraz wyłoni się nieco później. Jeśli jednak macie chrapkę na odbiorców amerykańskich, to musicie uważać na nieco inne zasady opodatkowania, więc będziecie potrzebować sporej wiedzy, aby być efektywnym i zarobkować.