Co to jest listing na Amazonie (również parent-child listing, cechy dobrego listingu)

Listing na Amazonie

Listing – nieco obco brzmiące określenie dla osób, które rozpoczynają dopiero przygodę ze sprzedażą w Internecie. Nie dotyczy ono wyłącznie platformy Amazon, ponieważ listing od dawna znany jest w marketingu ecommerce.


Co to jest listing na Amazon?

Listing to nic innego, jak karta produktu, czy inaczej mówiąc strona produktu. Dobrze skonstruowany listing to podstawa sukcesu w sklepie internetowym. Wiele się o tym mówi, a nawet publikowano już na te temat badania amerykańskich sklepów, które w przeważającej mierze mają źle dobrane informacje w listingu. Optymalizację karty produktu warto zacząć nawet jeszcze przed zakupem asortymentu do naszego sklepu. W ten sposób dowiemy się, co jest akceptowane przez Amazon, a czego nie uda się nam sprzedać. W pierwszej kolejności więc, dobrze przeanalizujmy regulamin.


Cechy dobrego listingu

Pewne informacje na temat produktów musimy podać jako obowiązkowe dla klientów. W przeciwnym wypadku nie uda im się odróżnić jednego towaru od drugiego. Oto podstawowe elementy karty produktu:

  • Tytuł
  • Najważniejsze cechy ( bullet points)
  • Opis
  • Zdjęcia
  • Słowa kluczowe


Tytuł – wykorzystaj keywords

W pierwszej kolejności należy odnaleźć szereg najważniejszych słów kluczowych, czyli zapytań, jakimi kierują się klienci podczas wyszukiwania danego produktu. Do tego można użyć gotowych, dostępnych w Internecie narzędzi. Zastanów się jakie zapytania mogą wpisywać użytkownicy w poszukiwaniu określonego produktu. Dopiero później, opierając się na tych danych, przechodzimy do formułowania tytułu. Wykorzystaj miejsce, które daje Ci Amazon – im więcej słów kluczowych tym większa szansa na sprzedaż. W przeciwieństwie do niektórych znanych platform sprzedażowych obecnych na polskim rynku, w Amazonie nie możemy używać dowolnych tytułów opatrując je powszechnymi określeniami mającymi odnosić się do emocji kupujących, jak np. „najlepszy” „hit” itp. Amazon może nawet usunąć nam produkty ukwiecone takimi epitetami a nie łatwo jest odzyskać zaufanie giganta. Poprawny tytuł powinien zawierać jak najwięcej informacji o produkcie. Ułatwi to wyszukiwanie kupującym oraz poprawi pozycję naszych produktów w systemie pozycjonującym Amazona.

Nadając tytuły listingom należy pamiętać o podaniu takich wartości:

  • Marka
  • Model
  • Nazwa produktu
  • Rozmiar
  • Kolor
  • Zastosowanie
  • Informacje o opakowaniu ( waga, pojemność…)
Tytuł produktu na Amazon


Bullets, czyli korzyści

Bullets, to nic innego, jak korzyści danego produktu. Trzeba konkretnie określić, dlaczego warto jest kupić ten produkt, odwołując się do języka korzyści i próbując wcielić się w naszego klienta. Starajmy się myśleć kategoriami rozwiązania problemu ewentualnych odbiorców. Czasem stosuje się także emotikony, aby przykuć uwagę, bo jak wiadomo, grafika ma tę główną zaletę, że natychmiast wyłapuje nasz wzrok. Dobrze jest także uspokoić klienta, że jeśli tylko produkt mu się nie spodoba, to może go zwrócić, co gwarantuje platforma Amazon.

Bullets points na Amazon


Opis produktu

Opisanie produktu powinno mieć czytelny format, a więc tworzymy go od akapitów. Najistotniejsze cechy lub zalety produktu standardowo pogrubiamy i wciąż pozostajemy w narracji tzw. języka korzyści starając się rozwiązać problem, z jakim przychodzi do nas klient. Nie bójmy się konkretnych i oczywiście zgodnych z prawdą opisów, ponieważ jako sprzedawcy przede wszystkim musimy być wiarygodni, transparentni i uczciwi. Na końcu zastosujmy powszechne w e-marketingu wezwanie do działania, typu „kup to”. Nie zapominajmy ponadto o przemyceniu w treści jak największej ilości słów kluczowych.

Użytkownicy Amazona posiadający zarejestrowaną własną markę mogą cieszyć się rozszerzonym opisem. Dodatkowe opcje formatowania tekstu oraz możliwość dodawania grafik sprawiają, że karty produktu wyglądają jeszcze lepiej.

Opis produktu dla marki własnej.


Zdjęcia

Wszystkie badania informują nas, że to właśnie grafika jest czymś, co łapie nasz wzrok, niczym w pułapkę i uruchamia nasze emocje. Często to one decydują o zakupie danego produktu. Dlatego warto się do nich dobrze przyłożyć. Jest kilka zasad idealnie wykonanego zdjęcia. Przede wszystkim produkt powinien zostać umieszczony na białym tle i być jak najbardziej transparenty. Nie może być widać jakichś opisów wokół czy pod spodem, a jego rozdzielczość to co najmniej 1000 x 1000 pikseli. Takie restrykcje dotyczą głównie pierwszych zdjęć, które pojawiają się już w wyszukiwarce produktu. Generalnie można umieści 9 zdjęć towaru, lecz 6 wyświetla się na stronie głównej.


Słowa kluczowe i pozycja w wyszukiwarce

Słowa kluczowe i pozycjonowanie produktu, to jednak najważniejszy aspekt listingu, o który trzeba bardzo zadbać. Nie ograniczajmy się do wykorzystywania tylko części słów kluczowych. Koniecznie trzeba je wstawić wszędzie tam, gdzie to możliwe, czyli w opisie produktu, tytule, Bullets oraz zakładce Keywords. Jeśli wciąż nie wykorzystamy wszystkich, jakie wyszukaliśmy na początku, to możemy je wpisać w zakładkę „Keywords”, gdzie jest miejsce na 5 słów pisanych po przecinku.
I na koniec słowo o indeksowaniu, czyli jak sprawdzić czy Amazon wyświetla nasz produkt po wpisaniu konkretnego słowa kluczowego. Robimy to poprzez wpisane: ASIN naszego produktu + słowo kluczowe. Warto to sprawdzić, bo może się okazać, że asortyment nie jest indeksowany, a wówczas nikt go nie kupi. Jeśli nie jest, to raz jeszcze trzeba uzupełnić całą kartę produktu zgodnie z wytycznymi, bo najwyraźniej coś poszło nie tak.


Czym jest parent-child listing?

Amazon wypracował sobie specjalny model listingu produktów, tzw parent-child, który posiada wbudowaną funkcję przekierowywania klienta z produktu nadrzędnego do podrzędnego. W ten sposób znacznie ograniczył rezygnację z zakupu osób przeglądających dany asortyment. Mniej kliknięć sprawia, że szybciej znajdują oni szukany przez siebie produkt. Będąc sprzedawcą, masz dwie możliwości dodawania produktów w jego różnych odmianach. Możesz wszystkie warianty towaru ustawić jako osobną listę lub w drugiej opcji wymienić je na jednej stronie produktowej. Ta ostatnia możliwość nazywana jest właśnie parenting-child list i z pewnością jest bardzo wygodna.