Co to jest kod FNSKU na Amazonie?

Kod FNSKU na Amazonie

Amazon, jak już wiadomo, to nieograniczona platforma sprzedażowa. Od pomysłu na oferowany produkt do jego sprzedaży musi minąć jednak troszkę czasu, który z pewnością spożytkujemy na wdrażanie do systemu Amazon FBA. Techniczne kwestie mogą być w pierwszej chwili trochę niesympatyczne i skomplikowane, ale przecież mamy do tego prawo, ponieważ dopiero uczymy się jak zarabiać na Amazonie.

Zasady dotyczące produktów

Każdy produkt oferowany na Amazon musi w pierwszej kolejności zostać przyjęty do magazynu Amazon, zanim powędruje do sprzedaży. Nie trafia tam wszystko, bez względu na to skąd pochodzi, ponieważ Amazon bardzo dba o jakość i chce gwarantować swoim klientom wyłącznie legalnie pozyskany towary, zgodne z wszelki standardami. Nic nie ujdzie więc kontroli Amazona. Musi zatem mieć informacje, gdzie zostały wyprodukowane dane towary, powinien posiadać certyfikaty związane z materiałem, jaki został użyty do ich produkcji (jeśli są to produkty specyficzne, np. substancje chemiczne). Warto mieć świadomość, że każdy produkt musi posiadać certyfikat bezpośrednio od producenta, bo jeśli będzie go pozbawiony, to raczej w ogóle nie uda mu się przedrzeć granicy kraju i zostanie po prosu zatrzymany, a my stracimy pieniądze.

Kod EAN lub UPC

Wszystkie produkty muszą być zidentyfikowane. Służą do tego specjalne kody, jak np. EAN (European Article Number) składający się z 13 cyfr lub UPC (Universal Product Code) liczący 12 cyfr. Kod EAN przypisany jest do produktów wystawianych na rynek europejski, a kod UPC na rynki Usa i Kanady. Jako sprzedawcy oferujący dany asortyment, musimy się po prostu zabezpieczyć we wspomniane kody, zakupując je na stronie GS1pl.org. Pamiętając, że raczej nie ma możliwości posiadania jednego kodu EAN przypisanego do kilku produktów, nawet jeśli różnią się odrębnym kolorem. Takie sytuacje zdarzają się rzadko, więc powinniśmy założyć, że będziemy potrzebować tyle kodów, ile mamy na stanie produktów. Od jakiegoś czasu cena tych kodów nieco wzrosła, ponieważ Amazon wprowadził pewne ograniczenia chcąc, aby każdy kod był przypisany do producenta, a nie sprzedawcy.

Kod FNSKU

O ile kody EAN czy UPC są wymagane przez Amazona i nie da się ich wprowadzić do listingu bez tego numeru, to jednak nie będą one widoczne na platformie Amazon ze względów marketingowych. Amazon posługuje się własnym systemem kodów, a mianowicie ASIN. Osoby zainteresowane danym produktem wciąż jednak mogą wyszukiwać go po numerze EAN i rzeczywiście system ASIN jest z nimi powiązany, dlatego otrzymamy szukany produkt, aczkolwiek nie zobaczymy widocznego przy nim EAN. Dużo łatwiej i szybciej uporamy się jednak ze znajdowaniem kodu za pomocą wyszukiwarki expandica.com. W tym miejscu konieczna będzie jeszcze jedna bardzo ważna informacja. Zanim nasz produkt trafi do sprzedaży, należy go opatrzyć naklejką z wygenerowanym kodem FNSKU, który powinien być naklejony lub nadrukowany tak, aby zakryć inne kody typu EAN i UPC. Może to za nas zrobić także Amazon w magazynie, jednak wiąże się to z opłatą 0,20$ za sztukę. Kody FNSKU generuje się bezpośrednio w panelu sprzedawcy na naszym koncie Amazon.

Inne kody

Poza wymienionymi już wyżej kodami, istnieją jeszcze dodatkowe oznaczenia, z jakimi możecie się spotkać. Mowa tu na przykład o szerzej znanym ISBN, czyli identyfikatorze dedykowanym wyłącznie książkom. Numer ten informuje o wszelkich danych dotyczących wydawcy, tytułu itp. Nie jest to kod obowiązkowy, jednak miejmy na uwadze, że jeśli nie dysponujemy tego rodzaju kodem, to oferowane przez nas książki będą musiały być sprzedawane jak inny asortyment, czyli z wyższą stawką podatku VAT, zamiast 5%, to 23%.

GCID natomiast, to kod dla produktów, jakie sprzedajemy pod własną marką. Są one generowane przez Amazon dla towarów oferowanych tylko na tej platformie. Jest jeszcze jeden kod, a mianowicie GTIN, czyli Global Trade Item Number, który jest po prostu globalnym kodem handlowym przedmiotu.