Co to jest E-Commerce?

Co to jest ecommerce?

Nazwa E- Commerce pochodzi z języka angielskiego. Jest połączeniem przedrostka „E”, będącego symbolem sieci internetowej oraz słowa commerce oznaczającego handel. Mowa tu więc wprost o handlu internetowym. E-commerce jest pojęciem stosunkowo młodym. Niespełna dwadzieścia lat temu nikt jeszcze nie słyszał takiego określenia. Pomimo, że technologia pozwalała na elektroniczny przepływ danych już w latach osiemdziesiątych XX w., to rozwiązania takie były zarezerwowane dla koncernów motoryzacyjnych oraz armii.

Od kiedy „Kowalski” kupuje w Internecie?

Dopiero z początkiem lat dziewięćdziesiątych został dostrzeżony potencjał Internetu, jako kanału sprzedażowego. W Stanach Zjednoczonych zaczęły się pojawiać pierwsze sklepy internetowe. W tym czasie powstał też ogólnoświatowy lider w handlu internetowym – Amazon. Z początku była to mała księgarnia online, która dzięki uporowi oraz wizjonerskiemu myśleniu jej założyciela – Jeffa Bezosa rozrosła się do rozmiarów największego marketlplace świata.

Jak podają różne publikacje, pierwszy sklep internetowy w Polsce pojawił się w 1996 lub 1997 roku. Datuje się, że Polacy na szerszą skalę zainteresowali się zakupami przed ekranem komputerów dopiero w roku 2000. Miej więcej w tym czasie powstał popularny serwis aukcyjny Allegro, który do dziś cieszy się niesłabnącą popularnością. Jak grzyby po deszczu zaczęły powstawać sklepy internetowe prowadzone na zasadzie jednoosobowej działalności gospodarczej, jak również internetowe oddziały znanych marek, do niedawna sprzedających swoje towary jedynie w sklepach fizycznych.

W tej chwili E-commerce jest jedną z prężniej rozwijających się gałęzi handlu. Polubiliśmy zakupy online i z roku na rok e-handel zyskuje kilka punktów procentowych.

Jakie zalety ma E-commerce?

O tym, dlaczego kupujemy w sklepach internetowych pisałem w poście „Internetowo czy stacjonarnie? – gdzie chętniej kupujemy?”. Niewątpliwie E-commerce ma wiele zalet. Zarówno przedsiębiorcy, jak i konsumenci, jako główną zaletę wskazują dostępność sklepów 24h na dobę przez cały rok.

Przedsiębiorcy najczęściej zwracają uwagę na korzyści, takie jak:

  • Zmniejszenie kosztów funkcjonowania biznesu, związanych z tworzeniem punktu stacjonarnego.

  • Brak ograniczeń geolokalizacyjnych.

  • Możliwość oferowania dużej ilości produktów bez konieczności towarowania magazynu (dropshipping).

  • Łatwiejsze targetowanie reklamy do grupy docelowej.

Dla konsumentów najważniejszymi cechami są:

  • Niższe ceny produktów.

  • Dostawa bezpośrednio do domu.

  • Możliwość zakupu z każdego miejsca.

  • Większy wybór.

  • Porównanie wielu ofert w jednym miejscu.

  • Możliwość zwrotu towaru.

E-commerce niejedno ma imię

Handel internetowy w pierwszej kolejności kojarzy się z kupowaniem produktów fizycznych np.: ubrań, płyt DVD, sprzętu RTV. Jednak to nie wszystko. Z powodzeniem swoje usługi w sieci sprzedają firmy m.in. z branż hotelarskiej, turystycznej czy też banki.

E-commerce można podzielić, według sprzedawanych dóbr, na trzy zasadnicze grupy:

  • sprzedaż produktów fizycznych np.: buty, książki, sprzęt sportowy…

  • sprzedaż produktów cyfrowych np.: książki w formie elektronicznej, programy komputerowe, muzyka…

  • sprzedaż usług np.: rezerwacja pokoi hotelowych, bilety, usługi bankowe, zakłady bukmacherskie…

Kolejny podział wynika z rodzaju zaangażowanych podmiotów:

  • B2B (business-to-business ) – jedną z postaci są platformy B2B, które umożliwiają wymianę handlową pomiędzy przedsiębiorcami, np.: sprzedaż hurtowa. Dostęp do systemu nie jest ogólnodostępny, a najczęściej wynika z umów między firmami. Przedsiębiorstwo, poprzez system B2B, nie tylko udostępnia wachlarz usług lub produktów odbiorcom, ale z poziomu systemu zapewnia kompleksową usługę sprzedaży tj. indywidualne poziomy rabatów, faktury, reklamacje i zwroty. W systemach B2B stawia się przede wszystkim na content, funkcjonalności oraz przejrzystą strukturę. W odróżnieniu od sklepów internetowych, B2B najczęściej pozbawione są „fajerwerków” graficznych.

  • B2C (business-to-consumer) – jest to postać, z którą konsumenci stykają się najczęściej. B2C, czyli handel między przedsiębiorcą a konsumentem. Sprzedaż detalicza za pośrednictwem sklepów internetowych oraz portali Aukcyjnych.

  • C2C (consumer-to-consumer) – rodzaj handlu, który stał się powszechny za sprawą serwisów aukcyjnych. C2C to transakcje zawierane między dwoma konsumentami, w którym jeden z nich przyjmuje rolę przedsiębiorcy, a drugi konsumenta.

  • C2B (consumer-to-business) – niezbyt powszechny, ale mający swoje zastosowanie w sieci, gdzie do transakcji dochodzi między konsumentem a przedsiębiorcą.